15 februari 2018

DGA NETWORK-LID TIMO VEENENDAAL REALISEERT DOORSTART BESSELING KOERIERSDIENSTEN

14 februari was een wel heel bijzondere dag! Dankzij Veenendaal Catering heeft het koeriersbedrijf van de omgevallen vervoerder Besseling uit Amersfoort binnen een week een doorstart gemaakt als zelfstandige onderneming. André & Mariska Besseling gaan zelfstandig verder met Besseling Koeriersdiensten.

Hieronder het artikel zoals vermeld in het Algemeen Dagblad:

Om de reddingsoperatie te financieren neemt het bedrijf wel afscheid van dertien chauffeurs. ,,We snappen de pijn en de boosheid, maar we kunnen niet anders'', zegt directeur André Besseling.

Echtgenote en compagnon Mariska kan het ook niet mooier maken, verzucht ze woensdagmorgen op kantoor. ,,Er zitten mensen tussen die net als André al twintig jaar bij het koeriersbedrijf werken. Het is vreselijk verdrietig dat we deze stap moeten zetten, maar een keus hebben we niet. Vervoerder Pouw (de nieuwe eigenaar van de Besselingholding, red.) vroeg een stevige prijs en er waren kapers op de kust. We hebben er diep voor in de buidel moeten tasten. En dat geld moet ergens vandaan komen.''

Besseling Koeriersdiensten - de 'en' is toegevoegd aan de oude naam - is sinds maandag het gedeelde eigendom van het echtpaar Besseling, de Amersfoortse cateraar Veenendaal en twee adviseurs.

Het bedrijf maakt een doorstart met 41 werknemers en doet dat vooralsnog op de vertrouwde plek op bedrijventerrein Wieken- Vinkenhoef. André en Mariska Besseling geven zichzelf een paar maanden de tijd om een nieuwe plek te vinden. ,,We willen híer niet langer blijven. Daarvoor is er te veel gebeurd binnen de holding. We gaan er niet over uitweiden, en we gaan al helemaal niet natrappen, maar het is mooi geweest nu. Laten we het er op houden, dat we blij zijn op eigen benen te staan.''

De doorstart met steun van twee externe partners komt niet uit de lucht vallen, verduidelijkt Besseling. Als het ooit zo lucratieve Bestax - de taxipoot van het familiebedrijf - in oktober failliet gaat met achterlating van een miljoenenschuld, gaat de directie van de koerierstak op zoek naar alternatieven. ,,Omdat we een gezond bedrijf zijn, waren we best interessant voor derden. Ondertussen tikte de klok echter door.''

Slopend

Het waren slopende maanden, zegt Mariska Besseling. ,,We hadden dan wel een plan B, maar niemand die kon zeggen wanneer de holding failliet zou gaan en wat er dan zou gebeuren. Toen Pouw alle bedrijfsonderdelen in één keer kocht, hebben we de adem ingehouden. Gelukkig wilde die daarna zaken doen met ons, al was een rechtstreekse aankoop goedkoper geweest.''

Terug